A digitális technológia egyre inkább utat tör magának az iskolákban is, azonban a programok használata kihívásokat állíthat mind a tanárok, mind a diákok elé. Éppen ezért a Google programokkal való megismerkedés előtt keveredett bennem egy egészséges félelem a kíváncsisággal.
A Jamboarddal csak nemrég ismerkedtem meg. Az tetszett benne a legjobban, hogy nagyon könnyen kezelhető, tiszta, egyértelmű felületekkel rendelkezik. További pozitívum, hogy ingyenes, így bárki számára elérhető.
A hátrányai és az előnyei sokszor azonosak. Ez kissé furcsán hangzik, de így van. Az tetszik a programban, hogy úgy lehet az internetről beilleszteni képet vagy feltűzni egy-két öntapadó jegyzetet, hogy a sok hasznos információ egyénreszabottan a legérthetőbb, legátláthatóbb legyen. Különböző információkat összeköthetünk, vagy úgy helyezhetjük el a boardon, hogy az csoportosítva legyen. De a hátránya az, hogy ez a program leginkább olyan készülékkel működik, amihez van egy érintőtoll, amivel a kézíráshoz, és kézi rajzoláshoz hasonló apró jeleket, jegyzeteket, rajzokat tehetünk, így olyanná vállhat akár, mint egy kamasz füzete. Kevesebb írással több információt zsúfolhatunk kis helyre. Tehát, ha valaki nem rendelkezik ilyen készülékkel, akkor sokkal kevésbé élvezheti ki a program lazaságát, szabadságát. Ugyanakkor sok iskolában már elérhetőek okostáblák, melyekhez ez a program elsődlegesen készült. Az okostábla használata pedig kinyílik a Jamboardtól.
A Jamboard egy általam eddig nem említett fontos tulajdonsága, hogy egyidőben több készülékről megnyitva ugyanazt a felületet láthatjuk és szerkeszthetjük, megkönnyítve ezzel a közös munkát. A számos lehetőséget, ami ebben az egysterű videóban rejli, azt megtekinthető az alábbi videóban.
A történelem vagy a magyar tanítása során sok folyamat kerül leírásra, melyeket ezzel a programmal kitűnően felvázolhatunk, akár a diákok segítségével.
Feladat: Harmincéves háború szakaszai, és a hozzájuk tartozó évszámok. Rajzoljátok be a térképen az egyes szakaszokat és helyezzétek oda az öntapadós lapokat a megfelelő szakaszhoz! Párosítsátok össze az egyes szakaszokat a megfelelő évszámokkal!
A tanulók jelentkezés alapján jöhetnek ki, hogy egy szakaszt bejelöljenek, és hozzá párosítsák az öntapadós lapokat a névvel, és az évszámmal. Az atlasz 32.oldala segítség. https://www.tankonyvkatalogus.hu/pdf/FI-504010903_2__teljes.pdf
Az irodalomórákon számos művet elemzünk, amelyek cselekménye bonyolultan írható le. Az egyik legelső példák közé az Odüsszeia tartozik. Mivel az idő vonala nem lineáris.
Feladat: A mű elolvasása, és a film megtekintése után rajzoljuk fel a táblára az idővvonalát, és helyezzünk el rajta öntapadós lapot, ami leírja hol jár éppen Odüsszeusz, valamint helyezzünk el rajta az eseményeket/helyszíneket szimbolizáló képeket ! Az öntapadós lapokat előre megírva kapják a diákok, így csak rá kell helyezniük a vonalra.
A kész jegyzeteket könnyedén megoszthatjuk a tanulókkal, így visszanézhetővé válnak. Nagyon hasznos lehet, ha összefoglaló óra alkalmával készítünk egy táblát Összeszedve fogalmakat lapokon, fontos személyek arcképeit, esetleg alá téve térképet, azon bejelölve helyeket. Mindezt átbeszélve az otthoni tanulás során is könnyebben felidézhetőek az órán tanultak, valamint az összefoglaló táblák lementve segíthetnek a későbbiekben az ismétlésben akár az otthoni tanulás során, akár az iskolában is, ha például a kínai kommunista diktatúra, mint új anyag tanulását megelőzően a szovjet kommunizmus, diktatúra és személyi kultusz könnyen átismételhető.
Összességében a Jamboard kitűnő személyreszabott gyors jegyzetek készítéséhez, és segítséget nyújthat az iskolai oktatásnak az otthoni tanulással való összekötésében.